torsdag 21 maj 2015

Anekdot

En kort anekdot.

---

För c:a ett år sedan hade jag tillfälle att närvara på en konferens för ett svenskt försäkringsbolag.
Det ingick i mitt jobb kan man säga.

Diverse höga (och skarpa) chefer stod på scen och berättade om bolagets utveckling de senaste åren och åren som kommer.

När man gick igenom utmaningarna på marknaden de kommande åren var det en grej jag hajade till kring. En ny utmanare på den svenska marknaden verkade faktiskt skrämma dem på riktigt och de var måna om att publiken (framförallt anställda i företaget) skulle förstå allvaret.

Denna utmanare var Protector. Det man var rädd för var att Protectors lågkostnadsmodell skulle göra det möjligt för dem att konstant matcha lagda bud på företag och offentliga myndigheter med vetskapen om att deras lägre kostnadsprocent skulle göra det möjligt för dem att ta hem de flesta affärer.

Protector behövde helt enkelt inte vara bättre på att förstå risk än de andra bolagen. De kunde tvärtom lita på de andra företagens underwriting och lägga sig konstant "strax söderut" om lämnade bud med vetskapen om att den låga kostnadsprocenten skapade lönsamhet i affären.

---

Kort därefter köpte jag in Protector i portföljen och den ligger fortfarande kvar.

---

Jag var verkligen inte först (eller sist) på Protectorbollen. Den hade redan dykt upp på diverse ekonomibloggar. Tack vare att jag kikat på den som hastigast hade jag det dock i bakhuvudet och kunde lägga ihop ett och ett till två.

---

Saker att ta med sig framåt:

- Om ett annat bolag är rädd för eller pratar gott om ett annat bolag. Undersök det.
- Läs ytligt på om så många bolag du kan. Någonstans lagras det och det gör det lättare att ta vara på tillfällen som bjuds.

---

Jag tror att Protector har en fortsatt god resa framför sig.
Många försäkringsbolag sitter med stora kostnader för personal och (uråldriga) IT-system.
Det kommer ta tid (och göra ont) att komma ner till motsvarande kostnader som Protector.

---

Sedan kan man alltid fundera ett varv extra på till vilket pris som Protector fortsätter att vara ett riktigt bra bolag men upphör att vara en god investering.

---

Det ska jag göra vid tillfälle framöver.

---

Man brukar också säga att man inte ska lyssna på andra utan bilda sig en egen uppfattning.
Håller med.

Men att konstant scanna av vad andra (bevisat duktiga) investerare gör och försöka förstå bolagen de köper är ett smart sätt att effektivisera sin egen investeringsprocess.

Monish Pabrai brukar prata om att "cloning" (klona, härmas) är något som varit riktigt värdefullt för honom men att många är för stolta för det. De vill hellre hitta en investering som alla andra har förbisett för att de själva ska kunna säga att det var deras egna förträfflighet (och ingen annans) som gjorde att de lyckades.

---

Om målet är att få en bra avkastning på sitt kapital är ovanstående en ganska korkad prioritering.

---

Det var nästan allt.

---

Just det. Jag äger aktier i Protector och har så gjort ett tag.
Jag har just nu inga planer på att sälja dem men vad som kommer hända framåt vet ingen.

Lyssna gärna på andra men lyssna absolut inte på mig.
Det kan visa sig vara korkat längre fram.

---

Det var allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar