torsdag 4 juni 2015

Analys Homemaid

Har börjat titta på Homemaid.

---

Landar i att det skulle kunna vara rimligt med ett högsta värde på 18 kr per aktie (mot dagens 8,7 kr).

Men det bygger på:
- ca 8% i avkastningskrav
- ca 8% i tillväxt i 10 år, därefter 2%

---

Långt ifrån färdig då det dyker upp många följdfrågor också.
Dessa brottas jag med just nu.

---

Finns helt klart saker jag inte gillar med Homemaid.

- Den politiska osäkerheten (som jag inte tror spelar särskilt stor roll på mellanlång sikt, dvs. fram till nästa val eller så) men finns där på lite längre sikt.
- Tar man bort goodwill har Homemaid ett negativt eget kapital. Goodwill kan man inte betala några skulder med precis om det skulle skita sig.
- Jag skulle i princip kunna starta en städfirma på ett par dagar och vara ute och konkurrera lokalt med Homemaid inom kort. Är jag dessutom beredd att göra det för existensminimum så har Homemaid problem. Hur kan bolaget hantera det?

---

Avvaktar. Funderar och påminner mig om att det egentligen bara handlar om att bestämma sig för till vilken "ränta" jag är beredd att satsa pengar i Homemaid. Det behöver jag landa i.

---

Det var allt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar