måndag 1 juni 2015

Veckans icke-handel

Denna veckan ingen handel vilket alltid känns bra.
Samtliga innehav utom möjligen Protector känns fortfarande undervärderade.
I Protector är dock trenden fortsatt stark och jag gör inga försäljningar förrän den vänder.

---

Känner även att jag borde göra en ny objektiv utvärdering av Protector för att se vad jag bedömer den vara värd idag. Det är nu lite drygt ett år sedan jag kikade över det senast.

---

KABE känns fortsatt lågt värderat men en vändning i aktien verkar inte ligga i korten just nu.
Avvaktar men tittar på den varje vecka.

---

Homemaid måste jag göra en ordentlig värdering av också.
Läste en artikel i min lokala tidning om en lokal företrädare för städbranschen som bedömde att det nya maxtaket för rutavdrag berörde endast någon promille av kundbasen. De allra flesta, åtminstone där jag bor, gör alltså mindre avdrag än så varje år och påverkas inte av den nya reformen.
Det känns som att det är mycket negativa saker som skulle kunna (!) hända inprisat i kursen men det är ju inte samma sak som att det kommer att ske. Under tiden verkar Homemaid tjäna pengar och må bra. Tror också att en viss storlek på företaget underlättar möjligheten att t.ex. teckna avtal om städning och service med företag.

Men jag har ännu inte bildat mig någon uppfattning om vad företaget kan vara värt.
Får se om jag hinner denna veckan.

---

Fortsätter följa Lumber Liquidators.

Om aktiekursen:
- ATH = 120 USD
- 1 års högsta = 84 USD
- Nuvarande kurs = 20 USD

Ska sättas i relation till:
- NCAV = ca 7 USD/aktie
- Book value = ca 12 USD/aktie
- Kassaflöde (*) 2014 = ca 3 USD/aktie
(*) från rörelsen, före förändring av rörelsekapital men kostnad tagen för stock options

Noterar att mitt i hot om åtal, dubbla stämningar och en CEO som lämnat företaget väljer insiders att köpa just nu. Finns uppenbarligen en tro på företaget. Noterar det.















Eftersom jag inte är så mycket för att fånga fallande knivar så väntar jag dock tills situationen börjar klarna något. Men bolaget kvarstår på bevakningslistan och ska efter Homemaid också få en värdering gjord.

---

Tycker att investering blir som enklast när man försöker tänka som en bank.
Om man låtsas att det är ett lån istället för en investering framstår följande frågor som högst relevanta.

1) Hur ser företagets kassaflöde (dvs. återbetalningsförmåga) ut?
En person utan fast jobb får i normala fall inget bolån. Varför ska man "låna ut" pengar till ett företag utan kassaflöde?

2) Vilken säkerhet finns det i företaget?
På ett bolån kan man i normala fall teckna in 85% av fastigheten som säkerhet.
Hos mäklaren har aktier och fonder belåningsvärden mellan 40-90%.
På en pantbank man kan kanske belåna, inte vet jag, 30% av en TV eller liknande.

På samma sätt kan man tänka kring företaget. Ju större del av värdet som finns uppbackat av tillgångar på balansräkningen. Desto säkrare placering.

3) Hur riskabelt är företaget?
Precis som olika privatpersoner kan få olika räntor av banken så bör man även kräva olika räntor av olika investeringar. Ju högre risk, desto högre ränta.

---

Förenkla. Alltid.

---

Portföljen just nu:


BOLAG ANDEL INKÖP
Apple 22% 13-03-13
Markel 23% 15-04-14
Protector 10% 14-05-12
NGS 10% 15-05-25
OMX30 35%

OMX30 motsvarar min "kassa" som kan vara placerad i index respektive kort ränta beroende på hur jag bedömer marknaden.

---

Det var allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar