onsdag 20 maj 2015

Jag - Index (2-1)

Det är ju högst väsentligt att man som engagerad investerare faktiskt slår index över lite tid.
Om man inte klarar av att prestera bättre än index är det svårt att motivera den tid man lägger ner. Då kan man lika gärna köpa Avanza Zero och hitta en ny hobby.

---

För att ha lite koll på hur det går för min portfölj började jag 2013 skriva ner hur det går för mig i förhållande till SIXPRX. 

---

2013 hade jag 34,17% i avkastning medan SIXPRX landade på 27,97%.
2014 nådde jag 21,78% mot SIXPRX 15,90%.

---

2-0 till mig så långt med andra ord.

---

Den 26:e februari 2015 såg det riktigt bra ut. Upp 41,99% mot 15,47% för SIXPRX.
Hade jag nöjt mig där och köpt en sketen räntefond resten av året hade jag med all säkerhet utökat min ledning till 3-0.

---

Nu gjorde jag istället raka motsatsen.
In med en betydande del av portföljen i Vardia och den 3 mars låg årets avkastning istället på 0,85%.

---

Så här i efterhand var det ju såklart ingen bra affär och mycket hade varit bättre om jag inte köpt in mig.

---

Så nu leder index istället med 16,11% mot mina 8,49% hittills i år.

---

Men, med risk för att försköna verkligheten i efterhand, så var det förmodligen en bra smäll att ta. 
Hellre nu då portföljen visserligen är betydligt större än för några år sedan men samtidigt långt ifrån så stor att det skulle kunna gå att leva på den.

---

Läxa lärd.
Det är alltid lite vanskligt att köpa ett bolag som inte tjänar några pengar ännu.
Det är förmodligen bättre att vänta och låta bolaget bevisa sig först. Man kan alltid vänta och hoppa på tåget senare istället. Du får inte samma fantastiska avkastning som du hade fått men du slipper kanske gå på nitar likt denna.

---

Självklart svårt att förutse de händelser som utvecklade sig i bolaget. Det som dock stör mig, med min bakgrund inom försäkringsbranschen (!) är att man alltid är skeptisk mot lågprisbolag som växer så det knakar. Det är förmodligen något lurt med det. Och är det inte det så bör man kunna förstå vad det är som gör Vardia bättre än konkurrenterna. Det förstod jag aldrig.

---

Protector däremot. Där fattar jag varför de går från klarhet till klarhet. De har en affärsmodell som klarar av att leverera en lika bra produkt till en lägre kostnad genom att framförallt eliminera försäljningskostnader.

---

Men Vardia. Fattar faktiskt fortfarande inte riktigt fördelen de har. 
Lite läskigt att det inte hindrar en från att investera 30-40% (?) av sin förmögenhet i bolaget. Är jag en idiot? Finns åtminstone en del som pekar på det.

---

Totalt sett leder jag för övrigt över index sedan 1 januari 2013.
1,77 ggr pengarna för mig mot 1,72 för SIXPRX.

---

Det var allt.

---

Läs bloggen på egen risk och fatta dina egna beslut när det gäller dina pengar.
Jag är bevisligen fullt kapabel att göra korkade saker med jämna mellanrum.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar