tisdag 19 maj 2015

Tisdag

Har efter hastigt övervägande bestämt mig för att försöka uppdatera bloggen igen.

Jag gör det för min egen skull för att på ett enkelt sätt kunna följa mina tanker och lära mig av mina misstag. Jag har inga höga ambitioner när det gäller kvalitén på inläggen utan hoppas att jag framförallt kommer att föra lite regelbundna noteringar för att lära mig om hur jag tänker och agerar.

---

Läser just nu "Investment valuation" av Aswath Damodaran.
Bra bok av en mycket skarp kille. Har tidigare försökt lyssna mig igenom
de flesta av hans föreläsningar i värdering och finansiering.

Lär mig nya saker kring t.ex. DCF-analyser och hur man kan tänka kring tillväxt.
Sådant som jag tidigare avfärdat som t.ex. att använda Beta för att mäta risk eller fundera kring en rimlig riskpremie känns mer logiskt när man hör eller läser honom.

Problemet för mig är att det blir för komplext och att jag känner att jag lägger mycket tid på att fundera på saker som jag inte är säker på kommer vara det som avgör resultatet av investeringen.

Beror säkert på att det är mycket nytt. Läser vidare. Vet att boken kommer längre fram i mina studier också. Känns därför bra att ligga i framkant.

---

Sneglar just nu på:

NGS Group
Sysslar med bemanning inom vård och skola.
Hyr t.ex. ut läkare och förskollärare till offentlig verksamhet (och även privat till viss del tror jag)

Rimlig värdering sett till tillgångar + nuvarande intjäningsförmåga.
Eventuell fortsatt tillväxt fås på köpet som jag ser det.
Baserar det enbart på historiska siffror.

Som jag ser det handlas aktien till en politisk rabatt.
Inte vet jag vad som händer men behovet av hyrläkare lär väl inte försvinna.
Jag känner att jag inte har riktig kläm på branschen och förutsättningarna men funderar samtidigt på om det är nödvändigt för att lyckas.

Hur mycket mer behöver jag verkligen veta innan jag känner mig trygg? Jag kommer ändå inte att kunna se in i framtiden...

---

KABE
Fint bolag med stabila produkter och väldigt välskött.
Tror att de investeringar de gjort i högre effektivitet kommer att kunna betala sig
väl när försäljningen kommer igång.
Tycker att det är köpvärt upp till 128 kr men avvaktar tills vidare och väntar på att trenden ska se bättre ut.

---

Lumber liquidators
Säljer golv i USA. Kraftig tillväxt de senaste åren.
Gått på pumpen ordentligt nu och då de bland annat varit i fokus på "CBS 60 minutes" för att ha sålt laminatgolv tillverkade i Kina med för höga formaldehyd (heter det så på svenska?) värden.
Utöver det är de även inblandade i en tidigare rättsprocess för att ha använt illegalt trä från Ryssland.
Nu stämda av husägare och även ett antal aktieägare. Har tappat c:a 75% från toppen.

Följer det och ser vad som händer. Kan nog bli ett intressant läge i aktien längre fram om det börjar klarna något.

---

Appropå NGS Group.
Har tagit till mig av en sak som Aswath Damodaran använder och det är att omvandla balansräkningen som finns i företagens redovisning till en finansiell balansräkning.
Jag har tagit konceptet och gjort om det så att det känns logiskt för mig.

Lite förenklat (brukar vara bäst) kan man säga att man betalar för tre olika tillgångar i företaget.

Fasta tillgångar
Den nuvarande intjäningsförmågan av dessa tillgångar
Framtida tillgångar

Genom att stolpa upp det på det här sättet så tycker jag att det blir lättare att identifiera risken i en investering och man kan också hitta en lämplig säkerhetsmarginal beroende på vilka tillgångar man köper.

Visar ett exempel för hur jag tittar på just NGS Group just nu.



När jag tagit fram nivån för där jag tycker det är köpvärt har jag tänkt att jag är beredd att betala:
* 50% av tillväxtens värde
* 70% av intjäningsförmågans värde
* 10% för övriga tillgångar (som mest är goodwill)
* 90% för övriga oms. tillgångar
* 100% för kassan.

Känner mig rätt nöjd de här justeringarna för risk.




Några andra antaganden som jag gör just nu ang. NGS är:
- Avkastningskrav på 10%
- Oms. tillväxt på 13% i tio år och därefter 2% (egentligen en linjär funktion i Excell men det blir förmodligen lika bra som min bästa gissning).
- Väldigt lite "underhållscapex" (vilket de också haft historiskt)


---

Ska sova på NGS och framförallt fundera på hur mycket jag behöver veta innan jag känner mig tillräckligt trygg.

Tanke: Risken med för mycket research och för mycket information är att du till slut blir förvirrad och handlingsförlamad.

---

Ang. trender så använder jag nu ett verktyg med långa/korta trender för att säkra mina innehav mot nedgångar. Jag tror att det är någonting som faktiskt (!) kan hjälpa mig att vara än mer långsiktig och hålla innehaven i portföljen längre. Det gör också att jag inte behöver ta beslut om när jag ska köpa/sälja utan jag behåller helt enkelt ett innehav så länge som trenden är positiv.

Det är inga korta tidsperioder utan det handlar om långa trender kan väl tilläggas.

Kontentan blir i alla fall att jag kan lägga mer kraft på att leta bolag och värdera dessa och inte behöver oroa mig för vad som behöver göras i portföljen.

---

Behöver man verkligen skriva att det här inte ska tas som några investeringsråd åt det ena eller andra hållet och att du själv måste läsa på och sätta dig in i bolagen du ev. köper? Känns in det lite overkill?

Men gör det. Och lyssna fan inte på mig.

Så här ser portföljen ut iaf.

- Apple      
- Protector
- Markel
- OMX30

Inga nya köp den sista tiden.

----

Det var det det.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar